tisdag 20 december 2011

Fright Night

År: 2011
Längd: 106 min
Genre: Comedy, Horror
Medverkande: Colin Farrell, Toni Collette, David Tennant, Anton Yelchin
Handling: Efter en rad försvinnanden och dödsfall börjar Charley Brewster (Anton Yelchin) misstänka att hans granne Jerry (Colin Farrell) är en vampyr. När ingen tror på honom går han till Peter Vincent (David Tennant), en självutnämnd vampyrexpert och trollkarl, och ber om hjälp att döda vampyren Jerry.
Recension: Det här är en remake på filmen med samma namn från 1985. Filmen i sig är mindre komedi än originalet men jag kan säga att jag blev INTE besviken. Den är blodig, stundtals rolig och riktigt bra.  Effekterna är välgjorda och actionscener finns det gott om.
Colin Farrell spelar vampyren Jerry. Han är hänsynslös, och iskall rakt igenom. Han är en mordmaskin och det märks. Det är en roll som han gör hur bra som helst.Hans mimik och alla små uttryck han gör är nog av de bättre jag har sett.
Eftersom originalet är från 1985 och har en kult (B) - stämpel så hade jag bara förhoppningen om att den skulle vara dåligt rolig. (Jag skrattade gott åt originalet). Men den här gjorde mig glatt överraskad. Så vill någon se en vampyr film där det inte är några sliskiga romanser mellan glittrande vampyrer och personlighetslösa tjejer så är den här att rekommendera. Riktigt bra.

1 kommentar:

  1. Oooh! Ser fram emot att se den, såg orginalet från inte så länge sedan. Men när jag tittade på trailern verkar den vara ganska annorlunda från orginalet? Inte för att det behöver vara en dålig sak så klart, jag har bara varit lite skeptisk om den håller humorn på samma sätt.. Men jag litar på dig! Ska kolla in den så fort jag kan!

    SvaraRadera