söndag 21 november 2010

Buried

År: 2010
Längd: 95 min
Genre: Drama, Thriller
Medverkande: Ryan Reynolds
Handling: Paul Conroy (Ryan Reynolds), en truckförare i Irak, vaknar upp i en kista med en tändare och en mobiltelefon. Luften är knapp och han har 90 min på sig att hitta någon som kan hjälpa honom ut ur sin grav.
Recension: Det är väldigt få filmer som jag överhuvudtaget reagerar på. Jag kan räkna dem på min ena hand. När eftertexterna rullade så satt jag och skakade, rätt rejält dessutom.
Buried är ångest.
Hela filmen igenom får man endast se Ryan Reynolds i sin grav och hans kamp om överlevnad. Inga tillbakablickar, inga sidohistorier, bara denna stackars, stackars människa nergrävd levande i ett främmande land.
Det är panik från början till slut. Man skulle kunna jämföra Buried med CSI-avsnittet Grave Danger som Tarantino regisserade men där kommer man ut ur graven och får se när alla gör vad som krävs för att hjälpa. I Buried är du fast. Fast, levande begravd i 95 min.
Måste säga att Ryan Reynolds gjorde ett fantastiskt jobb i att göra en "en-mans-show". Jag vill säga att den här filmen är bra (och det är den också) men fy bubblan vad dåligt man mådde efteråt och i början och under tiden... Så känner man för att ha ångest en hel kväll så är det här ett bra val.

3 kommentarer:

  1. SV: Jo absolut... Jag vet att vi har det jämförelsevis jättebäst mot de flesta andra.. MEN det betyder ju inte att det är rätt. Det är ju knappast så att jag tycker att de andra har det bättre eller behandlas rätt heller ;)

    Däremot tycker jag kanske inte att man ska jämföra med andra länder i sådana här sammanhang. Det enda man kan göra är att jämföra med det man har och försöka förbättra det. Annars kan man lika gärna tänka "om jag bodde i Indien så hade jag dött på gatan för att jag inte har rika föräldrar". Visst är det en tragisk verklighet för miljoner människor, men nu lever inte jag där. Självklart ska man vara tacksam för det man har, men varför ska man nöja sig om det inte är bra för det?

    Typ...

    SvaraRadera
  2. SV: Jo, visst vill mycket ha mer... Men USA är inte heller rättvist att jämföra med. Det är mycket större och alldeles för långt ifrån oss både med fattigdom och industrier för att egentligen vara helt jämförbart.

    Jag menar ju på att jämföra mellan de olika samhällsklasser (i brist på bättre ord) som är existerande i vårat samhälle. Är det rimligt att studenter som försöker få en bra framtid ska ha det svårare på så många sätt än en missbrukare av typen som inte bryr sig om sin framtid? Givetvis finns det helt andra aspekter på vad som är svårt eller inte mellan de parterna, men ekonomiskt sett och med det så kallade skyddsnätet vi har.

    Ja, vi är bortskämda och borde kanske nöja oss... Fast varför om det kan bli bättre? Om man nöjer sig kommer det aldrig bli bättre ju. Tänk hur det hade sett ut då? Inte så här bra iaf ;)

    SvaraRadera