onsdag 21 juli 2010

Snabba Cash

År: 2010
Längd: 124 min
Genre: Drama, Thriller
Medverkande: Joel Kinnaman, Matias Padin, Dragomir Mrsic, Lisa Henni,
Handling:JW (Joel Kinnaman) lever ett stekarliv på inneställena på Stureplan och umgås med Sveriges överklass men samtidigt kör han svarttaxi för att ha råd att uppehålla sin fasad eftersom han egentligen är från Norrland, vilket ingen av hans vänner känner till. Han dras snart in i en värld av organiserad brottslighet och allting börjar falla isär.
Jorge (Matias Padin) har gjort en osannolik rymning från fängelset och är nu jagad av både polisen och den jugoslaviska maffian. Hans plan: att göra en sista koksleverans och sedan lämna landet för gott.
Mrado (Dragomir Mrsic) jobbar som indrivare inom den jugoslaviska maffian som är i konflikt med bossen Radovan. Han får i uppdrag att hitta Jorge och ska samtidigt ta hand om sin 5-åriga dotter.
Recension: Det här var en av dom sämre filmatiseringar av en bok som jag har sett. Den var rörig och den röda tråden som går genom boken var helt bortappad.
När man läser boken så lär man känna karaktärerna väl och man kan lätt hänga med. Filmen var inte alls så. Jag tyckte att redogörelsen av karakärerna inte alls stämde överens och man kunde inte riktigt fatta tycke för någon eftersom allt gick så snabbt. Saker i handlingen blev ändrade och hade jag inte läst boken så skulle jag ha haft svårt att hänga med.
Så jag säger läs boken och strunta i filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar