onsdag 18 augusti 2010

Splice

År: 2010
Längd: 104 min
Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller
Medverkande: Adrien Brody, Sarah Polley, Delphine Chanéac
Handling: Två forskare, Elsa (Sarah Polley) och Clive (Adrien Brody), bestämmer sig för att trotsa lagen och etiken och genomföra ett experiment där dom kombinerar mänskligt DNA med djur DNA för att få fram en ny organism.
Det visar sig att den nya organismen utvecklas i rasande fart och formar ett band med dom två forskarna. Elsa och Clive döper henne till Dren (Delphine Chanéac).
Dom gömmer henne i Elsas gamla barndomshem för att dom ska kunna ta hand om Dren i hemlighet. Det dom inte inser är att snart har dom ett dödligt problem att ta hand om.
Recension: Jag såg lite fram emot att få se den här filmen. Dels för att det är ett intressant koncept och dels för att den verkade allmänt cool.
Måste tyvärr säga att jag blev rätt besviken.
Filmen är ganska tråkig och handlingen blir lätt förutsägbar. Man får ingen känsla för karaktärerna. Elsa känns tråkig och verkar ha forskat bort sin personlighet och Clive "needs to grow a pair".
Dren känns som en blandning mellan en fjortis och en velociraptor.
Men jag ska inte bara vara negativt inställd. Filmen hade några WTF-moments som var rätt underhållande. Däremot kändes humorn rätt missplacerad.
Den här filmen får ett ganska stort MEH av mig.

2 kommentarer:

  1. ja besviken vart man med tanke på konceptet... men det var iofs ett par WTF moments som gör att man kanske kan ta sig igenom filmen ändå.

    SvaraRadera