lördag 13 mars 2010

5 överraskande bra och dåliga remakes

Nu kommer en lista på 5 remakes av skräckfilmer som jag tyckte var överraskande bra och 5 remakes som världen hade kunnat vara utan.
Kom gärna med förslag på teman för framtida listor i kommentarerna.

5 bra remakes:
  • The Amityville Horror (2005): En remake på filmen med samma namn från 1979. Den sägs vara baserad på verkliga händelser. Familjen Lutz flyttar till ett nytt hus där det skedde ett brutalt mord ett år tidigare. Redan från början börjar det hända märkliga saker i huset. Därefter följer 28 dagar av skräck. Den här filmen blir ju inte sämre av att Ryan Reynolds spelar huvudrollen i filmen!
  • The Last House on the Left (2009): Den här filmen är en av mina favoriter. En remake på "The Last House on the Left" från 1972 som i sin tur är baserad på "Jungfrukällan" av Ingmar Bergman från 1960. Om man ska se den här så tycker jag att man ska se alla tre. Den handlar om två tjejer som blir kidnappade av en psykopatisk familj på flykt, som sedan utvecklar sig till en film om ren, iskall hämnd. Den har ett par scener som till och med jag tyckte var disturbing.
  • Quarantine (2008): Det här är en ren kopia av den spanska filmen REC från 2007. Ett lägenhetskomplex blir avspärrat av CDC (Centers for Disease Control). En grupp människor är fast och man får följa händelserna i huset genom ett reporterteams kamera. 
  • House on Haunted Hill (1999): Remake på filmen med samma namn från 1959. Handlar om en fördelsedagsfest på ett övergivet mentalsjukhus. Behöver jag säga mer? Helt awsome redan där. Däremot så urartar filmen helt i slutet och det förstör rätt mycket.
  • Dawn of the Dead (2004): Sjukt mycket ZOMBIES!!!!
5 remakes som suger:

5 kommentarer:

  1. Jag säger såhär.. Kärleksfilmer :P Annars... Hm... Draman kanske? Konstiga filmer :)

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt tänkt på konstiga filmer... eller disturbing filmer... Draman...hm det kommer bli lurigt. ser ju inte så många:P

    SvaraRadera
  3. Tips, länka gärna till respektive IMDB-länkar. Lättare att följa upp infon om man är intresserad.

    SvaraRadera