onsdag 10 mars 2010

House Of The Devil

År: 2009
Längd: 95 min
Genre: Skräck, Thriller
Medverkande: Jocelin Donahue, Tom Noonan, Mary Woronov, Greta Gerwig
Handling: Året är 1983. Samantha Hughes (Jocelin Donahue) ska hyra en lägenhet och behöver $300 till hyran. Hon ringer på en annons där någon söker en barnvakt. Mannen i telefonen säger att han och hans fru behöver en barnvakt när dom ska på en fest och titta på månförmörkelsen. Samantha tycker att han låter lite skum men accepterar jobbet i ren desperation.
Samanthas vänninna Megan (Greta Gerwig) , som kör henne till huset, tycker också att det hela låter väldigt skumt. Väl framme får dom reda på av Mr Ullman (Tom Noonan) att Samantha inte alls ska vara barnvakt utan ta hand om Mrs Ullmans (Mary Woronov) gamla mamma.
Samantha är beredd på att åka därifrån när Mr Ullman erbjuder henne $400 dollar för besväret. Hon accepterar. Megan blir arg för att Samantha inte fattar att det är något skumt på gång och åker därifrån. Mr och Mrs Ullman bärettar att hon inte behöver oroa sig och att mamman sover så det enda hon behöver göra är att sitta där tills dom kommer tillbaka från festen.

Recension: Mitt råd är Don't Bother! Jag hade läst lite blandade recensioner om den här filmen men tänkte ge den en chans. Det kostade mig 95 minuter av mitt liv som jag inte kommer få tillbaka. Handlingen som jag beskrev är ungefär första halvan av filmen. Den andra halvan av filmen består av att Samantha går omkring i huset, öppnar en dörr, tittar in, stänger dörren, öppnar en dörr, tittar in, stänger dörren, osv... Detta håller på i säkert en kvart, tjugo minuter.
När det väl händer något spännande i filmen (och med spännande menar jag att det händer något annat än öppnande och stängande av dörrar) så är det ungefär 15 minuter kvar av filmen och jag är så hopplöst uttråkad att jag har börjat göra annat. Jag klippte klorna på katten, bläddrade igenom en Haléns katalog, och plockat undan i hela vardagsrummet.
Och det spännande som händer är egentligen inte alls spännande utan extremt dålig sluthandling som kryddas med dåligt skådespeleri.
Så följ mitt råd och Don't Bother!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar